fbpx
Zpět na články
18.08.2021

7 tipů pro úspěšný nábor na sociální síti Linkedin

Náborové strategie prošly za poslední léta velkými změnami. Jednou z praktik, jejíž popularita mezi recruitery stale roste, je nábor na sociálních sítích. S více než 750 miliony uživatelů nabízí právě platforma LinkedIn ideální podmínky na vyhledávání nových talentů.

Nábor prostřednictvím sociálních sítí zdomácněl ve strategii mnoha recruiterů na celém světě zejména během krušných dob omezení, kdy se život přenesl do online prostoru a sociální sítě se staly rušným střediskem socializace. Právě tato událost se stala podnětem pro rozvíjení strategií sociálního náboru. Na sociálních sítích je každý den aktivní neuvěřitelných 3,2 miliardy lidí. Právě vysoká koncentrace lidí na jednom místě usnadňuje recruiterům zvýšit svůj dosah, oslovit konkrétní cílové skupiny a najít ty nejlepší kandidáty. Sílu sociálních sítí dokazuje i fakt, že více než tři čtvrtiny dotazovaných si našlo zaměstnání právě prostřednictvím nich. Sociální nábor má řadu dalších benefitů a díky tomu ho využívá až 92% dotazovaných recruiterů. Sílu sociálních sítí dokazuje i fakt, že 73% dotázaných lidí ve věku 18-34 let si našlo zaměstnání právě jejich prostřednictvím.

Správná platforma je klíčem pro úspěšný recruitment

Základním stavebním kamenem pro úspěšnou strategii sociálního náboru je jednoznačně výběr relevantní platformy, kterých je dnes na trhu opravdu mnoho. Samotnému výběru by proto měla předcházet důkladná analýza cílové skupiny, jejímž úkolem je definovat prostředí s nejvyšší pravděpodobností výskytu nejlepších kandidátů pro obsazovanou pozici. Zjednodušeně řečeno – vyberte si pro recruiting takovou platformu, kterou nejčastěji používají vaši potenciální kandidáti. Za druhé hrají klíčovou roli i funkce a nástroje sociální platformy, které by měly usnadnit recruiterům hledání kandidátů se specifickými dovednostmi.

Nejpoužívanější a bezkonkurenčně nejpopulárnější platformou ve světě HR je sociální síť Linkedin, kterou na recruiting využívá největší zastoupení recruiterů.

najčastěji používané platformy pro nábor na sociálních sítích sú linkedin, facebook a twitter

 

LinkedIn recruitment v číslech

LinkedIn je největší profesionální platformou na světě spojující specialisty z různých profesních oblastí. Navíc nabízí řadu sofistikovaných nástrojů přizpůsobených přesně pro vyhledávání osob se specifickými vlastnostmi a díky tomu nabízí pro recruiting perfektní prostředí. Z toho důvodu je Linkedin pro odvětví HR mnohem vhodnější platformou než například sociální síť Facebook s mnohem větším počtem uživatelů, ale omezenějšími možnostmi recruiterských nástrojů.

Celkový počet Linkedin užívatelů – 756 M+
Celkový počet otevřených pracovních pozic – 15 M+
Celkový počet profesionálů na Linkedin – 690 M+
Celkový počet lidí používajících Linkedin na hledání práce každý týden – 40 M+
Celkový počet společností registrovaných na Linkedin – 57 M+
Celkový počet odeslaných pozváni na pohovor uchazečům reagujícím prostřednictvím platformy Linkedin – 122 M+
Celkový počet lidí, kteří získali zaměstnání prostřednictvím platformy Linkedin – 35 M+

Získávání zaměstnanců na sociální síti Linkedin je středem pozornosti zejména v odvětvích s velkou konkurencí v oblasti talentů, kde se klade důraz na kvalifikaci kandidátů – IT sektor, právo, management, obchod apod. Proto je sociální nábor oblíbenou praktikou zejména u headhunterů, kteří takto vyhledávají špičkové kandidáty a obsazují vyšší pozice.

Správná strategie sociálního náboru vyžaduje budování důvěry, propracovaný obsah, důkladný systém sledování, vyhledávání a mnoho dalšího. Bez detailní přípravy různých aspektů může být vaše úsilí marné. V následujících částech přinášíme tipy pro vybudování pevného základu úspěšné strategie na sociální síti Linkedin.

1. Vytvořte si důvěryhodný profil

Pokud ještě nejste uživatelem této platformy, zaregistrujte se. Důležité je si předem promyslet váš záměr a přizpůsobit tomu i vystupování „Linkedin osoby“, kterou bude vaše publikum vnímat. Před vytvořením účtu vám pomohou tyto otázky:

  • Kdo jsou moji ideální kandidáti?
  • Jaký dojem chci na své publikum zanechat?
  • Jakým stylem chci komunikovat s budoucím publikem?
  • Jaký obsah chci se svým publikem sdílet?

Ujasnění těchto otázek vám pomůže určit si tón hlasu hned na začátku a pomůže rozhodnout se, zda pro vás bude efektivnější prezentovat se jako fyzická osoba nebo raději budete budovat jméno společnosti prostřednictvím Linkedin firemní stránky.

Některé profily mezinárodních společností s obrovským množstvím sledujících mají za tímto účelem vytvořenou dokonce zvláštní stránku, která jim slouží pouze na hledání nových zaměstnanců. Většinou takové stránky nesou název společnosti s dodatkem Careers, Jobs, HR apod. I když mají takové účty většinou menší publikum sledujících, je mnohem více pravděpodobné, že se mezi nimi nacházejí lidé s reálným zájmem o práci v této oblasti. Navíc, díky odděleným účtům se tyto společnosti vyhnou i nespokojenosti svých sledujících, které by pravděpodobně otravovalo sdílení pracovních nabídek.

Po úspěšném založení účtu nebo stránky je dalším nezbytným krokem důkladné vyplnění informací. Možná to zní jako samozřejmost, ale jde o velmi důležitý aspekt, který ovlivňuje důvěryhodnost a budování dobrého povědomí o vaší značce. Chtěli byste pracovat pro společnost, o níž téměř nic nevíte? Věnujte svému profilu dostatečné množství času a dejte si záležet, aby vaši potenciální kandidáti nemuseli hodiny pátrat po kontaktech, sídle či jasnému popisu společnosti. Více než 55% lidí totiž hledá informace o firmách právě na sociálních sítích.

více než 55% lidí hledá informace o firmách právě prostrědnictvím sociálních sítích

„V roce 2020 byla platforma Linkedin označena za nejdůvěryhodnější sociální síť.“

Důležitá je i vizuální stránka. Ať už vystupujete jako fyzická osoba nebo společnost, velkou roli v budování důvěryhodnosti sehrává i profilová a titulní fotka. Lidé mají tendenci považovat profily bez těchto obrázků za nedůvěryhodné a falešné. Detailní vyplnění profilu na začátku je skvělým startem pro úspěšný recruiting, ale není to jen jednorázová záležitost. Jednou za čas se ke svému profilu vraťte a detaily aktualizujte, abyste svým sledujícím nabízeli stále co nejrelevantnější a nejčerstvější informace o vás.

 

2. Pronikněte do sfér vaší cílové skupiny

Dalším důležitým krokem je najít způsob, jak se dostat k potenciálním kandidátům. K tomuto cíli vede opravdu dlouhá cesta, která si vyžaduje nejen skvělý profil, ale i množství aktivity, skvělého obsahu, navazování různých kontaktů atd. Čím dříve však na ni vykročíte, tím dříve se dostanete k cíli. Existuje několik způsobů, jak navázat spojení se svými potenciálními kandidáty.

    • Pridajte sa do relevantných skupín

      Nejjednodušším způsobem je na Linkedin pomocí klíčových slov vyhledat skupiny lidí, ve kterých se pravděpodobně nacházejí ti praví kandidáti. Hledáte software developera? Přidejte se do IT skupin, kde si tito lidé sdílejí zkušenosti, novinky, hledají rady. Chcete-li využít potenciál těchto komunit naplno, staňte se i vy dobrým členem komunity. Pozorujte sdílenou problematiku, aktivních členů, postupně se zapojujte do diskusí. Avšak zapomeňte na spamování členy těchto skupin otravným přidáváním pracovních nabídek. Skvělým způsobem, jak oslovit členy skupiny je postupně si budovat povědomí o sobě přidáváním zajímavého obsahu, případně přispívat do diskusí osobitými názory apod. Takto můžete organicky získat množství sledovatelů a postupně si budovat publikum vlastního profilu či stránky.

    • Vytvořte skupinu pro potenciální cílové publikum

      Pokud se vám zdá, že vám Linkedin nenabízí dostatečné množství relevantních skupin, založte si vlastní. I když je takový způsob časově náročnější, vybudování vlastní komunity lidí poskytuje širší možnosti z hlediska řízení obsahu či detailnějšího sledování jejich členů.

    • Zvyšte dosah pracovních nabídek prostřednictvím vašich zaměstnanců

      Pokud jste recruiter interního HR společnosti, navazování spojení se zaměstnanci je ověřeným způsobem jak se dostat k novým lidem z podobného odvětví. Jejich aktivita spojená s vaším příspěvkem, která se následně zobrazí v jejich profilu umí přilákat na váš profil či stránku sledující z jejich publika. Nejefektivnějším způsobem je ale zapojit zaměstnance přímo do náboru, a to sdílením vašeho obsahu na sociálních sítích. Obsah sdílený zaměstnanci má 8x větší engagement jako obsah sdílený přímo prostřednictvím vás (firemní stránky). Stejná strategie platí i pro recruiteri personálních agentur.

 

3. Načerpejte zkušenosti od jiných Linkedin recruiterů

Mnoho odborných znalostí, tipů, trendů či rád můžete získat přímo u recruiterů, od kterých můžete načerpat množství inspirace pro zdokonalení náborové strategie. Bez ohledu na to, kolik toho víte, vždy se můžete naučit více. Níže uvádíme nejpopulárnější recruiterské Linkedin skupiny, ve kterých nesmíte chybět.

  1. The Recruiter.com Network – 874 K+
  2. The Recruitment Network – 637 K+
  3. HR Professionals | Powered by HRCI and HRPA – 359 K+
  4. Recruitment Consultants and Staffing Professionals – 305 K+
  5. Onrec Online Recruitment Network – 13 K+

 

4. Sdílejte reprezentativní obsah

Obsah je alfou a omegou sociálních sítí. Bez skvělého obsahu by neexistovaly. Totéž platí i pro budování značky, zvětšování komunity, získávání vhodných potenciálních kandidátů, a tedy úspěšný recruiting na sociálních sítích. Zvažte hned na začátku, jakým směrem se chcete ubírat. Buďte aktivní a sdílejte obsah, který bude originální, zapamatovatelný a zajímavý pro vaše sledující.

Úspěšná náborová strategie na Linkedin, tak jako i na jiných platformách úzce souvisí s úspěšným budováním značky. Unikátní obsah je jediným nástrojem, jehož prostřednictvím můžete získat hledané talenty.

96% B2B marketérů používá LinkedIn na organickou distribuci obsahu a 83% na placenou, což z něj dělá nejpoužívanější platformu v obou typech distribuce obsahu.

Podle Paula Saphira a jeho analýzy 3000 nejúspěšnějších blogových příspěvků na sociální síti Linkedin by se měly úspěšné příspěvky řídit následujícími pravidly:

  • název příspěvku by měl mít 40-49 znaků
  • příspěvek by mě obsahovat alespoň jeden obrázek, ideálně až 8
  • nízkou čitelnost mají příspěvky s vloženými multimédii
  • „jak na to“ příspěvky mají nejlepší čitelnost
  • nepoužívejte otázku v názvu
  • pište tak jednoduše a srozumitelně jako pro 11 leté dítě
  • největší čitelnost mají příspěvky v rozsahu 1900 – 2000 slov
  • největší počet zobrazení mají příspěvky publikované ve čtvrtek

Někdy záleží i na detailech – dejte si pozor na gramatické chyby či způsob komunikace, jakým se připojujete do diskusí. Vašim sledujícím totiž pravděpodobně vaše aktivita neunikne, takže před zveřejněním čehokoliv nejprve zvažte možné následky.

 

5. Publikujte pracovní inzerci

Je samozřejmé, že Linkedin jako jedna z největších profesionálních pracovních platforem nabízí i nástroje pro tvorbu a publikování inzerce. Možnost vytvořit pracovní inzerát naleznete v části „Práce“ v pravém horním rohu hlavního menu, konkrétně v části „Post a job“. Avšak i zde platí – čím originálnější obsah, tím větší zájem sledovatelů.

Publikování pracovních nabídek a sbírání kandidátů lze na Linkedin dělat bezplatně nebo placeně. Placená inzerce je skvělým nástrojem pro zvýšení dosahu, ale vyžaduje jistý budget. Sofistikovanější funkce publikování a vyhledávání kandidátů pro váš nábor nabízejí placené nástroje Linkedin Recruiter nebo Linkedin Talent Hub.

Pokud se rozhodnete publikovat bezplatně, pro zvýšení dosahu aplikujte tyto jednoduché tipy:

  • využijte informační kanál společnosti – sdílejte pracovní nabídky prostřednictvím vašeho účtu nebo prostřednictvím stránky společnosti
  • požádejte zaměstnance o sdílení nabídek na jejich osobních profilech – pokud ve vaší firmě funguje referral program, zaměstnanci budou ke sdílení motivováni ještě více
  • sdílejte nabídky v Linkedin skupinách – ovšem zvažte frekvenci publikování, aby to nebylo pro členy skupiny otravné

Pokud plánujete pravidelně publikovat větší množství pracovních nabídek, pak je skvělým řešením, jak eliminovat manuální vypisování, jednoznačně automatizace a integrace ATS. Pokud ještě žádný HR software pro správu náboru nemáte, postavte svůj výběr takového systému i na kritériu jeho konektivity se sociálními sítěmi a jinými portály. HR software RECRU nabízí jednoduché publikování inzerce nejen na LinkedIn, ale také například na vlastní kariérní stránky, či dalších více než 1700 celosvětových job portálů. Největší výhodou je časová úspora, kterou získáte publikováním inzerce na pár kliků z jednoho místa, aniž byste museli navštívit přímo konkrétní pracovní portály.

Vyzkoušejte bezplatný HR software RECRU a urychlete svůj výběrový proces

6. Vnímejte detaily v profilech kandidátů

3 ze 4 recruiterů hledají dostupné informace o kandidátech na sociálních sítích

 

Screening profilů je běžnou součástí života uživatelů na sociálních sítích. A to nejen recruiteři, ale i zaměstnavatelé jsou zvědaví jak žijí jejich zaměstnanci na sociálních sítích. Až 37% zaměstnavatelů přiznalo, že si prohlížejí účty zaměstnanců na sociálních sítích. V posledních letech se takový screening profilů stal cenným nástrojem poskytující široké množství informací o kandidátovi. Pokud na sociálních sítích hledáte opravdové talenty, postavte analýzu vašeho kandidáta na detailech, které nabízí jejich profil.

  • Styl komunikace a gramatika

    Jak se kandidát zapojuje do diskusí? Jaký styl vyjadřování používá? Obsahují jeho příspěvky mnoho chyb? Pár minutové čtení jeho příspěvků napoví hodně o gramatické i komunikační schopnosti, profesionalitě či jeho povaze.

  • Sdílený obsah

    Linkedin je skvělým nástrojem, který umožňuje prohlížet jakoukoliv aktivitu kandidáta – ať je to vlastní post, komentování nebo jen strohý like na cizí fotce. Jaké názory kandidát sdílí? Nejsou jeho komentáře diskriminační? K jakým názorům je nakloněn? I to napoví, zda se tento kandidát na vaši pozici opravdu hodí.

  • Fotografie

    Vizuální obsah je zajímavější. Studie od společnosti The Ladders zjistila, že recruiteři na síti LinkedIn využívají v průměru 19% svého času na prohlížení fotografií, místo aby si přečetli další relevantní informace o kandidátech. Fotografie jsou skvělým nástrojem k dokreslení osobnosti a mohou prozradit hodně o tom, v jaké společnosti lidí se kandidát zdržuje, jakým aktivitám se ve volném čase věnuje nebo zda náhodou nepatří mezi až příliš časté návštěvníky barů, utápějící se každý víkend v alkoholu.

19% stráveného času na Linkedin využívají recruiteři na prohlížení fotografií v profilech kandidátů

 

7. Zvyšte úroveň hledání kandidátů na LinkedIn

Efektivita vaší strategie sociálního náboru se stále dá posunout o level výše. Díky rychlému technologickému pokroku existuje na trhu mnoho novinek, které vám umožní pracovat s kandidáty na LinkedIn ještě sofistikovaněji a rychleji.

Jak již bylo uvedeno výše, skvělým řešením automatizace publikování pracovní inzerce, je integrace ATS. Tyto softwary vám nabízejí kromě této možnosti i množství dalších benefitů, které vám usnadní téměř každý krok vašeho výběrového procesu.

Za zmínku ale stojí technologická lahůdka Linkedin plugin od společnosti RECRU. Jde o Google Chrome rozšíření, které je možné získat v rámci integrace HR softwaru RECRU. Tento plugin umožňuje bleskové testování vhodnosti kandidátů na obsazovanou pozici přímo v prostředí Linkedin, aniž byste museli opouštět okno prohlížeče. Stažením CV kandidáta z jeho Linkedin profilu a jeho následným dropnutím do okna pluginu kandidáta jednak přidáte do své databáze kandidátů, ale navíc získáte okamžitý přehled o tom, na kterou pozici se nejlépe hodí. RECRU HR software je pravděpodobně jediný ATS na světě, který takové rozšíření na Linkedin recruiting nabízí.

Vyzkoušejte bezplatný HR software RECRU a zpracujte 3x více kandidátů o 50 % rychleji

Recenze

Naše hodnocení na srovnávacích portálech.

5/5
5/5
Best value
95/100
5/5

Naši klienti